NA CZYM POLEGA MULTI LEVEL MARKETING?

Czym jest Multi-Level Marketing – krok po kroku

Ten tekst ma służyć rozwianiu wątpliwości i rozprawieniu się z najbardziej popularnymi mitami dotyczącymi marketingu sieciowego i wyjaśnienie zasad jej funkcjonowania. Poznasz odpowiedź na pytanie czym w ogóle jest marketing sieciowy, skąd się wziął oraz co różni go od sprzedaży bezpośredniej i networkingu.

Na początek - Marketing wielopoziomowy – co to jest?

Multi Level Marketing ( w skrócie MLM), czyli po polsku marketing wielopoziomowy, to system sprzedaży produktów lub usług wykorzystujący sieć dystrybutorów – stąd jego inna nazwa marketing sieciowy (ang. network marketing). MLM jest gałęzią sprzedaży bezpośredniej, różni się jednak od niej możliwością budowania własnej struktury sprzedawców (zwanych też dystrybutorami, przedstawicielami, konsultantami, opiekunami klienta itd.) przez każdego współpracownika firmy, czyli osobę która rozpoczyna współprace w MLM. Mówiąc krótko – przedstawiciel firmy marketingu sieciowego ( np. Ja ) sprzedaje bezpośrednio produkty tej firmy ( np. produkty Forever) i otrzymuje od tej sprzedaży prowizję ( czyli pieniądze ) oraz za pozyskiwanie nowych partnerów biznesowych do biznesu MLM, których działania również zapewniają im dochód i jemu również.

Firmy marketingu sieciowego rozprowadzają swoje produkty poza tradycyjnymi punktami sprzedaży, jak na przykład sklepy, punkty apteki, kioski, hipermarkety itp. W ten sposób oszczędzają pieniądze, które trzeba byłoby zainwestować w wynajęcie i urządzenie sklepu, reklamę, dostawę itp. Nie stosują także tradycyjnej reklamy ( jak np. telewizja, radio, prasa) – ideą jest tutaj polecanie przez partnerów firmy, czyli marketing szeptany, a konsultanci sprzedają produkty głównie własnym znajomym i rodzinie, kupują je także dla siebie ( czyli to co polecasz, sam używasz ). Dlatego koszt przystąpienia do biznesu MLM jest nieporównywalnie niższy niż prowadzenie tradycyjnego punktu sprzedaży – zwykle wystarczy wykupić pakiet startowy, zawierający określoną ilość produktów, które i tak zapewne kupujemy, tylko w innym sklepie. Możemy je sprzedać lub zużyć, wtedy nasza inwestycja wynosi 0 zł na start.

Network marketing myli się często z networkingiem. Networking polega jednak na tworzeniu sieci kontaktów biznesowych i pielęgnowaniu relacji, opartych na obustronnej korzyści i rekomendowaniu swoich usług ( czyli np., fryzjerka poleca usługi swojej koleżanki kosmetyczki i odwrotnie), a nie na budowaniu struktury w ramach swojego biznesu MLM.

Przedstawiciel firmy marketingu sieciowego, jeżeli chce zarabiać duże pieniądze musi posiadać nie tylko umiejętności sprzedażowe, ale również być dobrym liderem dla swojej struktury. Każdy członek struktury Multi-Level Marketingu ma swojego opiekuna (sponsora), czyli osobę, która wprowadziła go do tego biznesu i jest jego przewodnikiem – nauczycielem, który tłumaczy zasady funkcjonowania firmy, motywuje i po prostu pomaga, zwłaszcza na początku kariery młodego adepta. Z czasem nowy współpracownik sam staje się sponsorem ludzi, których zrekrutował do biznesu ( czyli na początku ty się uczysz od opiekuna, a potem sam nauczasz biznesu nowe osoby).

Krótka historia o powstaniu MLM

Marketing wielopoziomowy ( MLM ) istnieje od niedawna i zapewne jest to jednym z powodów, dla których ludzie wciąż podchodzą do niego nieufnie, są podejrzliwi i nie rozumieją jego istoty. Multi Level Marketing wywodzi się ze sprzedaży bezpośredniej, znanej od wieków, właściwie od zarania cywilizacji. Network marketing powstał w Stanach Zjednoczonych na przełomie lat 30. i 40. XX wieku. Wtedy właśnie zaczęto organizować tak zwane przyjęcia domowe, podczas których prezentowano produkty i wspólnie dokonywano zakupów. Pierwszą firmą działającą w systemie network marketingu była California Vitamins Corporation (późniejsza Nutrilite Products Company). Jej przedstawiciele zapraszali do współpracy znajomych, rodzinę i klientów zadowolonych z produktów – wabikiem była możliwość kupowania po cenach hurtowych. Z czasem tworzyły się struktury sprzedawców, a przedstawiciele byli nagradzani za obrót wypracowany przez cała grupę. I tak powstał Multi-Level Marketing. W Polsce pierwsze firmy MLM pojawiły się w latach 90., jednak wiele z nich było zwykłymi piramidami finansowymi, które zniszczyły wizerunek branży marketingu wielopoziomowego na wiele lat.

Plan marketingowy w firmach Multi Level Marketingu

Każda firma MLM ma swój plan marketingowy, określający sposób naliczania prowizji. To od tego planu zależy, jaka strategia budowania struktury najbardziej się opłaca – niektóre firmy stawiają na rekrutację, inne dają wysokie prowizje od sprzedaży własnej. Dogłębne przeanalizowanie planu marketingowego danej firmy pozwoli na zrozumienie działania danej firmy i z pewnością powinno mieć kluczowy wpływ na wybór odpowiedniej firmy marketingu wielopoziomowego dla siebie. Dobrze jest wybrać najlepszą firmę z najlepszym planem marketingowym i genialnym produktem. Wiele planów marketingowych umożliwia zdobywanie dodatkowych motywujących bonusów – wycieczek, samochodów, premii pieniężnych.

Jakie są zalety i wady w Multi Level Marketingu

Większość osób współpracujących z firmami marketingu sieciowego traktuje to jako pracę dodatkową, wiele z nich kupuje produkty głównie na własny użytek, korzystając ze zniżek przysługujących dystrybutorom. Nie oznacza to jednak, że Multi-Level Marketing nie może stać się sposobem na życie – wszystko zależy tutaj od zaangażowania w prowadzenie biznesu. W Stanach Zjednoczonych średnie zarobki najlepszych sprzedawców bezpośrednich to około 20 000 dolarów miesięcznie. Około 300 dystrybutorów zarabia więcej niż milion dolarów rocznie. W Polsce jest już wielu milionerów i osób, które zarabiają po kilkadziesiąt tysięcy złotych. Dla nich ten biznes jest głównym źródłem dochodu.

Inne zalety pracy w systemie marketingu wielopoziomowego to elastyczny czas pracy, który umożliwia jej godzenie z innymi obowiązkami i sprawia, że na taką formę zarabiania coraz częściej decydują się młode mamy, studenci; zarobki proporcjonalne do zaangażowania; łatwość założenia własnego biznesu i wsparcie ze strony firmy (zwykle wystarczy wykupić pakiet startowy i podpisać umowę, aby zacząć działać); możliwość poznawania nowych ludzi i nawiązywania kontaktów oraz możliwość rozwoju osobistego poprzez udział w szkoleniach. Możliwość pracy przez Internet,  możliwość zarabiania pracując w domu itp.

Ponadto, aby rozpocząć współpracę z firmą network marketingu nie trzeba mieć specjalnego wykształcenia, doświadczenia ani spełniać szczegółowo określonych wymagań jak w tradycyjnych przedsiębiorstwach. Wiek ani płeć także nie grają roli. Tym, czego z pewnością potrzebuje Manager w MLM jest komunikatywność, gotowość do nauki, duże zaangażowanie i samodyscyplina. Trzeba zdawać sobie sprawę, że sami odpowiadamy za rozwój naszej struktury i za to, jakie zyski ze sprzedaży zasilą nasze konto. Oczywiście na początku, bo z czasem biznes MLM rozwija się już poza naszą kontrolą. Zarabiamy więcej a pracujemy tyle samo lub mniej. Jednym słowem, podobnie jak w przypadku prowadzenia własnej działalności, sukces (lub jego brak) zależy wyłącznie od przedstawiciela ( czyli od Ciebie) lub od szczęścia ( bo możesz mimochodem zainteresować kogoś, kto zbuduje potengę w tym biznesie, ale również Ty będziesz miał z tego korzyści finansowe). Jeżeli firma obiecuje, że miliony będą „zarabiać się same” lepiej ominąć ją szerokim łukiem. W każdej legalnej firmie MLM trzeba na początku pracować.

Network marketing to biznes z misją

Firmy Multi-Level Marketingu bardzo dbają o swój wizerunek i reputację, często angażując się w działania charytatywne w ramach popularnej ostatnio idei społecznej odpowiedzialności biznesu, jest to bardzo popularne. Mało kto jednak zdaje sobie z tego sprawę – niestety, wiele osób ciągle kojarzy marketing wielopoziomowy z „podejrzanym biznesem”, a opinie, które możemy na temat MLM usłyszeć lub przeczytać są mocno kontrowersyjne. Moim osobistym zdaniem to tylko kwestia czasu, tak samo było jak do Polski wchodził model biznesu typu „Franchising” czyli tzw. Franczyza.

W wielu krajach jednak marketing sieciowy jest postrzegany bardzo pozytywnie. Na rynkach państw rozwijających się, a Afryce czy Azji, MLM rozwija się bardzo dynamicznie. Dla wielu osób żyjących w skrajnej nędzy stał się sposobem na wyrwanie się z zaklętego kręgu biedy i zbudowanie poczucia własnej wartości – szczególnie w przypadku kobiet, które w krajach Trzeciego Świata żyją w cieniu mężczyzn i nie mogą zarabiać.

W Polsce także powoli upadają stereotypy dotyczące marketingu sieciowego, a wiele osób przyznaje, że produkty sprzedawane w tym systemie są naprawdę wysokiej jakości, bo tylko wysokiej jakości produkty, gwarantują stały rozwój tego biznesu. Misją większości firm network marketingu jest bowiem podnoszenie jakości życia klientów i współpracowników poprzez dostarczanie im doskonałej jakości produktów i możliwości rozwoju. To branża, w której duży nacisk kładzie się na szkolenia, samorozwój i spełnianie życiowych celów. Ale ich intensywność zależy od oczekiwań finansowych.

Marketing sieciowy w statystyce, informacje

Z danych z 2015,  ponad 50 milionów ludzi na całym świecie współpracuje z firmami Multi-Level Marketingu, a roczny dochód ze wszystkich rynków wynosi prawie 100 miliardów dolarów. Średni roczny przychód dystrybutora MLM to 1508$. Najwyższe średnie zarobki mają Szwajcarzy – 39996$ rocznie, najmniejsze notuje się w Indonezji – 118$. Średnia w Polsce wynosi 1862$.

Z firmami sprzedaży bezpośredniej w Polsce współpracuje około 879,5 tysiąca osób, z czego dla 40% ta forma pracy pozostaje głównym lub jedynym źródłem dochodu. Zdecydowaną większość, bo aż 83%, stanowią w tej grupie kobiety. W sumie branża sprzedaży bezpośredniej wygenerowała w roku 2012 2 miliardy 650 milionów złotych, a wzrost jej obrotów w Polsce jest prognozowany na poziomie 10% rok do roku.

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Jeżeli chciałbyś się dowiedzieć więcej o firmie Forever oraz w jaki sposób działamy napisz do nas.

Wysyłanie

©2017 TwojaSzansaNaBiznes.pl

Strona grupy Diamenty

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

Create Account